Fraktbolagens årliga prisjusteringar – DHL på tur

14 oktober, 2019

Ett inte helt ovanligt förekommande fenomen inom fraktbranschen är fraktbolagens tendens att utföra årliga prisindexeringar, vilket mestadels brukar leda till procentuella prisökningar om mellan 2-6 % och ibland även högre än så. Prisjusteringarna kan även skilja sig mellan fraktsorter, viktklasser och så vidare, och innebär ibland även att vissa enskilda priser kan gå ned, men i breda drag handlar det om en allmän justeringar uppåt.

Motiven till indexeringen handlar oftast om att fraktbolagen behöver anpassa sig efter allmänna inflationen samt sina egna stigande kostnader som dom ej själva kan påverka, exempelvis på grund av nyinförda lagar, skatter eller andra strukturella förändringar som påverkar branschen i stort.

Från och med 1 november 2019 har det blivit DHL:s tur att utföra sin årliga prisjustering, vilket innebär en prisökning på följande produkter med angivna procentsatser:

  • DHL SERVICE POINT 4,00%
  • DHL PARCEL CONNECT 4,70%
  • DHL PAKET 4,70%
  • DHL PAKET EXPORT 4,70%
  • DHL PALL 4,70%
  • DHL STYCKE 4,70%
  • DHL HOME DELIVERY 4,70%
  • DHL PARTI 4,90%

Vad som är nytt för i år är att drivmedelstillägg (DMT) tillkommer för samtliga DHL:s kundavtal och således påverkas även kunder till Boxday av denna avgift. Mer om information om dessa avgifter redovisas på bolagets egna hemsida https://www.logistics.dhl/se-sv/home/vara-divisioner/frakt/kundservice/tillaggsavgifter.html och även här https://www.logistics.dhl/se-sv/home/vara-divisioner/frakt/kundservice/anvandbara-nedladdningar.html

Har du frågor om hur dina DHL-priser via Boxday påverkas mer specifikt i samband med detta är du välkommen att höra av dig till kundservice@boxday.se

Kontakta oss

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam imperdiet augue sed accumsan auctor. Nulla aliquam bibendum ipsum non vulputate. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam imperdiet augue sed accumsan auctor. Nulla aliquam bibendum ipsum non vulputate. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas.